
در این مقاله تصمیم داریم تا تجربه کاربری یا UX و اهمیت آن را برای شما توضیح دهیم پس با مجله پاکو همراه باشید.
تجربه کاربری یا User Experience یا به اختصار UX یکی از مهم ترین مفاهیمی است که این روزها در دنیای تکنولوژی و فناوری و حتی زندگی روزمره به کرات شنیده می شود و در این مقاله از مجموعه مقالات مرجع آموزش UI و UX فارسی قصد داریم در خصوص یکی از اساسی ترین سوالاتی که احتمالا برای شما پیش آمده است یعنی تجربه کاربری (UX) چیست با زبان ساده و با جزئیات کامل صحبت کنیم.

تجربه کاربری یا – User Experience احساسی است که کاربر حین استفاده و تجربه کردن یک محصول یا خدمت کسب میکند. حال این تجربه کاربری میتواند خوب یا بد باشد. هر چه کاربر در تجربه اول استفاده از یک وسیله احساس بهتری داشته باشد به استفادهی دوباره از آن محصول اقدام میکند و این موضوع برای طراحان تجربه کاربری یا UX Designer ها مهم است. به طورکلی تجربه کاربری یا user experience به تجربه و حس خوب کاربران در استفاده از یک محصول و خدمات یک شرکت و نحوه تعامل او گفته میشود.
طراحی تجربه کاربری (UX DESIGN) چیست؟
زمانی که تصمیم میگیرید بهترین تجربه کاربری را برای کاربرتان فراهم کنید، طبیعتا باید بخشهای مختلفی را مدنظر قرار دهید. یکی از مهمترین موارد، طراحی تجربه کاربری یا UX Design است. یعنی شما باید طوری تعامل با رابط کاربری خود را طراحی کنید که کاربر در تمامی مراحل کار با سیستم شما بتواند طعم بهترین تجربه را بچشد.
این امکان وجود دارد که کاربران مختلف تجربههای متفاوتی از کار با محصول یا سرویس شما داشته باشند و در نتیجه باید طراحی مسیر کاری آنها به شکلی باشد که همه تجربه بسیار خوبی داشته باشند. در طراحی تجربه کاربری باید پرسونا و نیازهای مخاطب را به خوبی بشناسیم و بتوانیم با تحقیقات لازم بهترین مسیر و دسترسپذیری را برای او بسازیم.

طراح تجربه کاربری UX DESIGNER کیست؟
در سرتاسر دنیا تمامی شرکتها نظیر apple ،samsung ،nokia ،huawei در حال طراحی محصولات هستند که تمایز را میان محصولاتشان ایجاد کنند و در بازار رقابت اهرم پیشتازی را به دست بگیرند. بیایید با یک مثال ساده مسئله را باز کنیم. فکر میکنید حس داشتن یک گوشی نوکیا ۱۱۰۰ لذت بخشتر هست یا iphone X ؟ در حوزه طراحی وبسایت هم این موضوع به عنوان(UX (user expereience عنوان میشود که توسط دونالد نورمن به وجود آمده و تا امروز محوریت جلسهها و گفتمانهای زیادی در کشورهای مختلف و خصوصا ایران بوده است.
به صورت کلی تجربه خوب و بدی که در استفاده از محصولات یا خدماتی خاص داریم باعث خرید کردن یا عدم خرید یا ادامه استفاده ما میشود. تجربه و احساسات در خرید کردن ما تاثیر به سزایی دارد. مثلا وقتی به یک فروشگاه سر میزنیم تمیزی، ظاهر زیبای ویترینها، برخورد خوب کارکنان، حس و تجربه کاربری خوبی را برای ما به وجود میآورد و باعث ترغیب ما به خرید مجدد از آن فروشگاه خواهد شد. حال اگر این فروشگاه ویژگیهای بالا را نداشته باشد آیا حاضرید در فروشگاهی که بهم ریخته و نامرتب هست پا بگذارید و حتی خرید کنید؟
طراحان UX & UI با همکاری به هم پیوسته و جدا نشدنی در تلاش هستند تا تجربه خوبی از راحتی و کاربردپذیری و در دسترس بودن را به کاربران انتقال بدهند تا حس رضایت و انگیزه را در کاربر ایجاد کنند.

ویژگیهای طراحی تجربه کاربری چیست؟
رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)
کاربردپذیری Usability مناسب
قابلیت دسترسی Accessibility
تعامل انسان و کامپیوتر HCI
معماری اطلاعات Information Architecture
چرا رعایت تجربه کاربری مهم است؟
تجربه کاربری به دلیل اینکه سعی در ایجاد تجربه خوب و برطرف کردن نیاز کاربران دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از راههای حفظ مشتری است.

اهمیت تجربه کاربری
هنگامی که ما با تجربه کاربری در ارتباط هستیم، با دکمههایی روبهرو میشویم که بسیار شگفت انگیز است و این دکمهها که وارد میشوند بنا بر دلیلی است. پس از آن ما به معنای واقعی کلمه احساس میکنیم که همه چیز باید به همان جذابی باشد. البته نباید در رابطه با کل مجموعه قضاوت کرد چرا که نیازی نیست برخی از دکمهها را فشار دهید. اما این بخش بزرگی است که در آن لحظه تصمیم میگیریم آن دکمه را فشار دهیم.
در اینجا بسیاری از عوامل خارجی که در چگونگی احساس ما در مورد یک وبسایت در یک زمان معین تاثیر گذارند وجود دارد. ما نیاز به انجام هر عملی داریم تا مطمئن شویم که وبسایت خود را به گونهای که تمامی عوامل خارجی موثر را تا آنجایی که به اندازه عوامل درونی موثر در طراحی تجربه کاربری نقش نداشته باشند را برطرف کنیم. به طور کلی، تجربه کاربری مانند یک چتر است از تمام نقاطی را که تجربه محصول شما را در حال حاضر، در آینده (هر چند که نوعی استراتژی است) و در گذشته تحت پوشش قرار میدهد.
مراحل طراحی تجربه کاربری
طراحی تجربه کاربری یک فرایند پیوسته و مهم است که باید مراحل مختلف آن به درستی و به ترتیب انجام شود تا بتواند به خروجی مطلوب خود برسید. در این قسمت میخواهیم بیشتر از مراحل طراحی تجربه کاربری برایتان بگوییم.
استراتژی
تحقیقات
طراحی اولیه
تولید اولیه
ارزیابی و تست
انتشار محصول نهایی
نتیجه
تجربه کاربری (User Experience) یعنی اینکه بتوانید با یک رابط کاربری درست، در کنار اجزای دیگری چون دسترسپذیری، کاربردپذیری، معماری اطلاعات و طراحی تعاملی بتوانید تجربهای ساده و سریع برای تمام کاربران خود رقم بزنید.
در این بین طراحی تجربه کاربری اهمیت زیادی دارد؛ چراکه باید به عنوان یک طراح و مهندس اصلی تجربهای را طراحی کنید که هر کاربری از محصول یا خدمت شما راضی باشد.